Digitalt sjökort över Vidöstern – Bra fiske vid Understen

Nu finns det äntligen ett digitalt sjökort över Vidöstern. Kartan är mycket exakt och ett grymt hjälpmedel för sportfiskare och andra som rör sig mycket på Vidöstern. Du hittar lätt grynnorna, djupbranterna och farliga stenar. Kartan passar de allra flesta Lowrance (även Eagle), Simrad och B&G plottrar. Mer info hittar du HÄR! Understen Vi får [...]

Nya Magnumtiura och Isotiura till laxtrolling!

Fångsterna utav stora vandringslaxar har under 2017 dominerats utav Magnumtiura, Isotiura och Ismo magnum, med flera laxar runt och över 20 kilo. Efter en lång väntan har vi äntligen fått en leverans från finska Tiura. Vi har fyllt på lagersaldona, men även lagt upp nya färger. Passa på att köpa innan din favoritfärg tar slut. [...]

Laxtrolling i Blekinge

Team Nordic Trolling var ute i helgen och trollade lax i Blekinge. Vi hann trolla av några av de kända platserna, t.ex. Tärnöryggen, Jagarna, Slaktarbänken och Hanöbanken. Vi hade inget superfiske, men lyckades knipa 2 st runt 6-8 kilo. Vi hade även en 10 minuters drillning med drygt 300 fots rusningar innan laxen parkerade och [...]

Nu är de äntligen här – Finska rekorddragen!

Efter lite testande av modeller och färger har vi äntligen fått en leverans utav wobblers från finska HK Varma. Deras Kalkkaro innehar finska gösrekordet på 14 095 gr. Innehavaren av rekordet tog även samma dag en gös på 12 770 gr, även denna med en HK Varma wobbler. Flera andra gösar som finns med på [...]

Bra laxfiske och stor REA på trollingskedar!

Laxfisket har sedan en månad tillbaka varit riktigt bra med rapporter från Danmark, sydkusten och Simrishamn, eller vad sägs om Abels trippelhugg med 13, 14 och 15 kilos lax. För många av oss börjar säsongen först när påsken börjar närma sig, men det kan vara dags att fylla på med nya trollingskedar redan nu. Vi [...]

Ok gösfiske i Vidöstern

Fick till en kort tur till Vidöstern igår. Det blev 3 timmars fiske med ca 15 kontakter. Några följde med hem som matfiskar, merparten fick gå tillbaka och resten släppte vid drillningen. Tyvärr var det ingen riktig storlek på fisken, ingen över 2 kg. Jag fick möjlighet att testa en ny wobbler, Ikiru, den gav [...]

Gösfiske Vidöstern

Lyckades få till ett par timmars gösfiske igår. Ganska trögt fortfarande, men 5 gösar kom upp och 4 släppte. Riggen med egensnidad wobbler och Deep diving red fin var hetast. Hoppas fisket kommer igång snart!

Första turen för året till Vidöstern

Efter flytten till Småland är det dags att lära sig alla hemmasjöarna igen. Det blev årspremiär för gösfiske i Vidöstern. Det blev endast ett par timmars fiske men resulterade i 5 gösar och en gädda på 12.25 kg och hela 122cm som gasten fick drilla in. Tog på Cotton Cordells gösambulansen. Nu är väl den [...]

Fisket kokar vid Ålands hav!

Just nu kokar fisket vid Ålands hav. Laxtrollingen är i full gång med flera fina laxar. Nu har vi äntligen fått upp de flesta nyheterna i webshopen. Nya färgen Elina (Rosa kant på guldsked) är tänkt för främst vandringslaxen, men går även bra till uppväxarna. Passa på att köpa ett par innan du åker och [...]

Ny färg på trollingsked – Elina

Nu har en laddning med trollingskedar levererats från Gladsax. Nu kan du beställa våra egna färger i några nya modeller, Ismo Giant, King och Mini. Vi har även tagit fram en ny färg, Elina, som främst är tänkt för vandringslaxen, men även uppväxarna. Färgen är rosa sida på guldsked. Den används flitigt i Finland och [...]

Första dagen lyckad i Blekinge

Nordliga vindar fick ner våra förhoppningar, men vi lyckades med att landa en 9+ och en 10+ och en släppte efter kort drillning. Laxen är därmed redan i Hasslö! Imån blir nog en mellandag med friska vindar, men vi laddar för tävling på söndag. Står 1-0 till Nordic Trolling i intern tävling med Team FMS!

Dags för laxtrolling i Blekinge

Nu är det äntligen dags för fiske igen. Vi far till Blekinge för att se om vandrarna är på plats. Tävlar även på lördag, Karlskrona Salmon Tournament. Nu ber vi till vädergudarna, finns risk att vi blir inneblåsta. Det utlovas även dimma till fredag, det hoppas vi slippa!

Magnumtiura och Isotiura

Äntligen har leveransen från Tiura anlänt. Det finns många nya färger. Vi har jobbar i flera timmar för att få upp alla i webshopen och uppdatera saldona på befintliga färger. Tyvärr har vi inte hunnit få upp bilder på alla och lägger upp bilder snarast möjligt. De som har förbokat kommer vi att skicka ut [...]

Besök på Gladsax

Har varit på besök hos Gladsax idag och en ny färg på både Ismo-skedar och våra egna Nordic Trolling-skedar väntas vara klara under april månad. Ett par utav våra egna färger kommer även att kunna beställas i andra modeller än tidigare, bland annat i Ismo King och Mini.  Nu blir det några veckor i spänd [...]

Magnumtiura är lite försenad

Nya färgerna till Magnumtiuran tog lite mer tid än väntat och är lite försenade. Dock skickas de idag och jag räknar med att lägga upp dem i webshopen efter påsk! Skitfiske till alla som har tänkt fiska i påsk! Själv får man kanske lite tid till spinnfiske. Glad påsk!

Magnumtiura på ingång

Vi väntar på en leverans av Magnumtiura och räknar med att dessa kommer in under nästa vecka. Dels fyller vi på befintliga färger, men även några nya kommer tas in. Även Isotiura fylls på med nya färger. Nu börjar vi även smida planerna för vårens fiske och allt lutar åt Hasslö-fisket som höjdpunkt. Återkommer så [...]

Årets första 20+

Många har säkert redan sett det, men måste ta och gratulera Team Dreamcatcher till 20 plussaren utanför Simrishamn! Man blir inte alls sugen på att traila ner till Simris. Mer finns att läsa på simrishamnstrolling.se.

Januari-REA och året som gått

Nu har vi lagt ut lite produkter som vi rear ut. Passa på innan de tar slut. Året som gått – 2014 var ett väldigt bra år. Fiskemässigt blev det för få tillfällen, men det tar vi igen under kommande år. Främst beror detta på att det blev tillökning i familjen och hon får mycket [...]

Mycket jobb efter jul och nyår

Det har varit mycket att göra efter julledigheterna. Alla beställningar som gjordes under julen blev som tidigare informerats skickade tidigare denna vecka. Hoppas att alla hade överseende med att inget skickades under jul. Under nästa vecka planerar vi att sänka priset på några utvalda produkter, det gäller bland annat Thermacell Värmesulor, Igloo Gummistövlar, EKA Swingblade [...]

Sämre dag på Mälaren

Först tvingade åskan och ösregnet in oss i land men till slut kom vi ut ett par timmar. Det blev endast ett fåtal gösar med en topp på runt 3 kg. Stretch gav största gösen. Synd bara att den gamla modellen inte tillverkas längre. Förhoppningsvis blir det en till tur denna veckan!

Hyfsat dubbelhugg på gös

Igår kom jag äntligen ut på Mälaren för att blöta lite gösdrag. Fisket efter gös är väldigt bra för tillfället. Med en lite trög inledning blev det ändå uppåt 10 gösar på lite drygt 2 timmars fiske. Roligast var ett dubbelhugg, båda över 4 kg. Vi fick besök av fisketillsynsman, vilket var första för i [...]

Gösfisket peakar snart!

Återigen har en kompis lånat utrustning o båt för gösfiske i Mälaren. Han hade varit ute en kort stund även i torsdags och fått flera gösar med topp på 5+ kg. Nu fick jag precis rapport om ännu bättre fiske idag med flertalet gösar runt 3-4 kg och en över 5 kg. Själv har man [...]

Gösfisket allt bättre i Mälaren

Hade besök av en kompis som lånade lite utrustning för gösfiske. Tyvärr hann jag inte med själv, eftersom fisket var bra. Resultatet blev 15 gösar, med topp på 3 kg, så ingen riktigt stor men ändå bra fiske. Cordells gösambulansen och Stretch Grey Ghost gav flest gösar. Tror att jag får låna ut utrustning idag [...]

Gösfisket fortsätter i Mälaren

Igår blev det ett par timmars gösfiske i Mälaren. Lite trög inledning, men till slut lyckades vi få ihop till 6-7 gösar i båten och flertalet bomhugg. Gösambulansen gav flest gösar. Nu har jag även fått hemsidan åtgärdat efter lite strul igår och i morse. Vad det berodde på är oklart än, men åskvädret kan [...]

Lax runt Öland

Fick en rapport tidigare i eftermiddag om bra laxfiske öster om Öland. Helt ovetandes på min semester fick jag ett samtal från en team-polare som på sin semester hade tagit sig ut från Öland för en kortare tur. De hade inga förväntningar utan ville bara testa ett nytt vatten. Redan efter kort fiske hade de [...]

Mälargösen mer aktiv

Det har varit lite dåligt med tid för fiske, men nu lyckades jag få några timmar i veckan. Har hört från flera håll att det har varit trögt fiske i Mälaren, men gösen börjar nog bli mer aktiv nu. Jag hade i alla fall hyfsat mycket action med flera gösar. Största var en 4+ kg. [...]

NT Spoon Diamanten

Nu börjar de första rapporterna trilla in om fångade laxar med den nya skeden. Flertalet kontakter och några landade på de första sålda skedarna, alltid kul att höra. Färgen Vilmer har haft mest action. Vädret är närmast optimalt för gösfiske nu och förhoppningsvis hinner man ut någon kväll denna vecka!

Några gösar under premiären i Mälaren

Det har varit lite dåligt med bloggande och fiske senaste tiden. Det beror på tillökning i familjen och allt vad det innebär. Förhoppningsvis blir det några  till fiskedagar under 2014. Premiärturen i Mälaren gav några gösar, men vi får nog vänta på att lufttrycket når en bra bit över 1000 mbar innan fisket blir riktigt [...]

Nya Ismo Giant och 51an

Många känner nog redan till att Gladsax har kommit med en nyhet för i år, Ismo Giant som till en början lanseras endast med standardfärgerna. Vi hann testfiska dessa under våren i Simrishamn och Bornholm under ett par dagar och lyckades fånga lax med dessa gigantiska skedar. Nu har vi äntligen fått upp dessa i [...]

Äntligen är den här – Nordic Trolling Spoon Diamanten

Nu har vi äntligen fått vår första leverans av vår egna sked – Nordic Trolling Spoon Diamanten. Den har under 2 säsongers testfiske tagit många laxar i Östersjön. Vår största fisk under Trolling Master Bornholm fick vi med denna sked. Den största hemligheten med draget är en kammare med rasselkulor som väcker laxars intresse, även [...]

NYHET! Premiär för Magnumtiura!

Nu har vi äntligen fått in första partiet av Magnumtiura. Den mäter 14 cm och har ett brett fartregister. Den kommer att vara giftig för Östersjöns storlaxar. Testfisket på Åland har gått bra och snart är det dags att börja leta efter vandrarna.

Första 10+ i tävlingen för oss

Nu levererade vår egna trollingsked Diamanten i färgen koppar. Finns i shopen inom kort. 2 års testfiske har gett bra med lax. Nu hoppas vi kunna klättra lite i tabellen. ”Mässjäntan” ombord fick drilla in fisken och poserar här med den.

Äntligen en ordentlig lax

Nu small det äntligen på en ordentlig lax, 12+ kg. Hit kommer vi nog åter under tävlingsdagarna. Fortfarande lite tid kvar att träna inför TMB. Ismo i färgen Vilmer gav fisken. Under tiden jag skrev inlägget fick vi på en till, en sexa. Även denna på Ismo.

Lax direkt

Precis när djupriggen är på lämpligt djup drar en 3:a iväg men en Ismo. När allt är klart ute igen och jag börjar med detta inlägg kliver en ny fisk på men släpper efter en stund. Vi har förhoppningsvis hittat fiskarna.

Testfisket inför TMB börjar förhoppningsfullt

Idag är planen att testfiska inför Trolling Master Bornholm. Efter dryga två timmars fiske kliver en hyfsad fisk på längst ner på riggen. Tyvärr tar den med sig översta draget på riggen i beteslåset och drar med sig stackern en bit på vajern och släpper. Aldrig varit med om det tidigare. Djupt och Ismo Mag [...]

Team Finnish Stallion och Nordic Trolling levererar

Har precis fått en rapport från Marko i Team Finnish Stallion om deras fiske under förra helgen. Det är alltid kul att höra att våra egna skedar och färger ger bra med fisk. Klipper in från Markos rapport: ”Då är vi hemkomna från en tvådagarstur från Simrishamn. Under dessa dagar har vi haft möjlighet att [...]

Nu är Team-kläderna färdiga

Vi har under en tid planerat våra Team-kläder och kunde igår få alla tryck klara. De blev riktigt schyssta och förhoppningsvis fiskar de bra! Vi måste givetvis tacka Stefan Bernholm från Beachstore och Sofia Ögren från Kolaya för all hjälp med trycken. När vi ser resultatet är vi sugna på att redan trycka mer kläder.

Trolling Master Bornholm

Efter många om och men så är vi äntligen anmälda till tävlingen i sista stund. Det utökade deltagarantalet gav oss möjligheten och nu börjar en lång väntan med diverse förberedelser för att prestera bra under tävlingen. Besättningen består av tre personer om inga ändringar sker. Förhoppningsvis hinns det med ett par dags provfiske innan tävlingen. [...]

Ny artikel om vårt gösfiske finns upplagd

Under hösten publicerades återigen en artikel om Nordic Trolling och vårt gösfiske. Artikeln finns nu upplagd på hemsidan under Media-artiklar, men dessvärre för de flesta av er finns den enbart på finska. I webshopen finns nu möjlighet att beställa Fiske- eller Jaktpaket av EKAs knivar. Vi har själva komponerat ihop två olika paket med reducerat [...]

Sista rycket innan jul

Varje år känns det som allting hopar sig inför julen, i år är inget undantag. Förmodligen beror det på all ekonomi som måste ordnas innan årets slut. Dessutom har den nya webshopen tagit oerhört mycket tid. Nu börjar den i alla fall likna något och vi breddar sortimentet kontinuerligt. Dock är vi lite försiktiga med [...]

Regnbågsfiske med vinterkänsla

Nordic Trolling var ute på lite regnbågsfiske utanför Stockholm under helgen. Vi fick klartecken om isfri sjö, men riktigt så var det inte. Delar av sjön var frusen när vi kom fram och nästan hela var frusen runt lunch. Vi fann med lite fiske innan betena studsade på isen             [...]

Tillverka egna drag

Efter dryga 2 veckors semester i Finland är jag på plats igen. Under semestern hann jag även kolla på lite produkter som finska wobblertillverkare använder och som jag också kommer att ta in i sortimentet för självbyggare. Först ut är propionat för lacktillverkning som blandas ut med thinner eller aceton. Jag har under dagen lagt [...]

Service och vinterförvaring av båten

Efter en intensiv period med fiske och webshopen blev det lite avkoppling med Johnossi på grönan innan det var dags för service av både stora och trollingmotorn, samt vinterförvaring av båten. Utöver den vanliga servicen, dvs. oljor, filter, stift, infettning, konservering och allmän översyn bestämde vi oss för att även byta anoderna som sitter i [...]

Besök hos Gladsax Fiske

Efter att ha varit på västkusten och testat lite nya wobblers blev det ett väldigt trevligt besök hos Gladsax Fiske för att diskutera lite produkter och för att se hur de jobbar. Det var väldigt intressant att se alla faserna för att få fram en Ismo. Vi får se om vi tar fram ytterligare någon [...]

Sista stora gösen?

Vi gästades av Jari under gårdagen då han återigen ville känna på fisket efter större gösar. Våra dryga 2 timmar gav ändå inte det resultatet som vi hade förväntat oss. Vi fick endast upp 2 gösar, men den större vägde ändå 4,96 kg och Jari fick sig en liten kamp. Tyvärr fick vi ingen lagom [...]

Gösfisket i Mälaren avtar, eller?

I och med väderomslaget med lågtryck och lägre lufttryck var vi lite oroliga för att gösfisket skulle bli sämre framöver. Därför hade vi inga stora förhoppningar i lördags även om fisket har varit kanon sista veckorna. Kvällen började trögt och vi skiftade lite drag och djup för att hitta rätt melodi för kvällen. Men ingenting [...]

6,6 kg gös

Jarkko hade fortsatt bra gösfiske även under lördagen och ökade på pb till 6,6 kg. Jag kan verkligen rekommendera att åka till Mälaren just nu och fiska efter gös. De senaste veckorna har gett oss många fina gösar.             Jarkkos sambo fick posera med den stora gösen på 6,6 kg. [...]

Fantastiskt gösfiske

Efter våra 2 dubbelhugg fortsatte gösbonanzan. Ytterligare ett par dubbelhugg och singelhugg med stor gös. Hoppas jag sammanfattar detta helt korrekt nu, eftersom vi hade fullt upp under några timmar. Vi fick totalt upp 12 gösar varav 8 eller 9 var över 3 kg. Några var över 4 kg och precis innan vi skulle plocka [...]

Full fart på gösfisket i Mälaren

De två sista veckorna har varit bra i Mälaren. Under våra 3 turer har vi fått flera gösar över 4 kg och några mellan 2-4 kg. Vårt mål att fånga en 5+ har vi dock inte uppnått. De flesta av gösarna simmar vidare och vi hoppas att de nästa sommar har växt förbi 5-sträcket. Vi [...]

För lite fiske under semestern

Under semestern blev det inte mycket fiskande, endast ett fåtal timmar totalt på västkusten och småland. Det gav ändå några gösar och abborrar, dock inga monsterfiskar. Jag lyckades även fånga ett stort träd på runt 6 meter. Skönt att spöt och linan höll för att pumpa upp trädet!               [...]

Mälargösar!

Vi har haft som mål att försöka få upp en 5 kg gös under den senaste veckan. Vi har dock inte lyckats utan största vägde strax under 5 och några stycken mellan 2-3,5 kg, samt flertalet mindre. Även många bommade hugg! De flesta gösarna returnerades och några blev matgösar. Efter 2 hårda kamper med gösar, [...]

2 bränder!

Det är väldigt få gånger som man har behövt ringa 112, men idag har det blivit 2 ggr. En brand i land och en båt. Båda var dock redan anmälda och under kontroll och vi hoppas att ingen kom till skada!

Bra Gösfiske i Mälaren

Fisket tog fart igen och efter våra matfiskar kom ytterligare några gösar som det blev C&R på. Bästa dragen för dagen var Generalen och Nils Master i färgen ”löja”.       2,2 kg som fick gå tillbaka.           C&R               Catch & Release! Nils [...]

Badtur med abborre!

Det blev en badtur idag. Lyckades få med nya UL-spöt, 2-8 gr men ändå 7 fot och lite nya drag (Lillen) och lyskrokar. Vilken härlig känsla att drilla små abborrar med detta lätta spö, kan verkligen rekommenderas. Ska definitivt försöka få in detta i sortimentet!

Grisslehamn – Ålands hav

Fisket vid Understen på Ålands hav gick helt ok för oss. Under våra 3 fiskedagar fick vi drilla 5 fiskar varav 2 kunde håvas. Den större vägde strax över 11 kg och den mindre 7 kg. De fångades med Ismo Magnum i färgerna Nordic Trolling och Vilmer. Utöver det hade vi även hugg på färgen [...]

Simrishamn 2013

Lite bilder från en bra resa till Simrishamn. Vi lyckades fånga ett par-tre laxar per dag under våra 4 fiskedagar, med flera 10+. De bästa dragen under resan var NT Spoon Special och NT Spoon Hammer i koppar samt Ismo Magnum i färgen Beach. Vi fick även med en NT Spoon Diamant, men den finns [...]